بنابراین وجود این قبیل مسائل و مشکلات، ضرورت تحقیق و پژوهش بیشتر در این زمینه را ایجاب می کند تا از تأثیری که این مدارس در فرایند آموزش باقی میگذارند آگاه شده و با نگاه واقع بینانهتری به این مدارس نگریسته تا بتوانیم ضعفها را اصلاح و قوتها را تقویت کنیم.
1-4. اهداف تحقیق
1-4-1. هدف کلی
بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای هوشمند سازی مدارس ابتدایی کرمان از دیدگاه معلمان.
1-4-2. اهداف جزئی
در این راستا اهداف جزئی زیر برای رسیدن به هدف کلی پژوهش مطرح میشوند
بررسی نقاط قوت هوشمند سازی مدارس ابتدایی از دیدگاه معلمان شهر کرمان.
بررسی نقاط ضعف هوشمند سازی مدارس ابتدایی از دیدگاه معلمان شهر کرمان.
بررسی فرصتهای هوشمند سازی مدارس ابتدایی از دیدگاه معلمان شهر کرمان.
بررسی تهدیدهای هوشمند سازی مدارس ابتدایی از دیدگاه معلمان شهر کرمان.
1-5. سؤالات یا فرضیه های تحقیق
1-5-1.سوالات تحقیق
توجه به سوالهای این پژوهش که در راستای دستیابی به اهداف پژوهش مطرح گردیده به شرح زیر است
1- نقاط ضعف هوشمند سازی مدارس از دیدگاه معلم چیست؟
2-. نقاط قوت هوشمند سازی مدارس از دیدگاه معلم چیست؟
3-. تهدیدهای هوشمند سازی مدارس از دیدگاه معلم چیست؟
4- فرصتهای هوشمند سازی مدارس از دیدگاه معلمان چیست؟
5- آیا نظر معلمان مرد و زن ابتدائی شهرکرمان در مورد نقاط قوت هوشمندسازی مدارس، متفاوت است؟
6-آیا نظر معلمان مرد و زن ابتدائی شهرکرمان در مورد نقاط ضعف هوشمندسازی مدارس، متفاوت است؟
7- آیا نظر معلمان مرد و زن ابتدائی شهرکرمان در مورد فرصتهای هوشمندسازی مدارس، متفاوت است؟
8- آیا نظر معلمان مرد و زن ابتدائی شهرکرمان در مورد تهدیدهای هوشمندسازی مدارس، متفاوت است؟
1–6. تعاریف مفهومی و عملیاتی اصطلاحات
1-6-1. تعاریف مفهومی اصطلاحات
مدرسه هوشمند: سازمانی آموزشی با موجودیت فیزیکی و حقیقی(ونه مجازی) است که درآن دانش آموزان به شکل نوینی آموزش می بینند. در مدرسۀ هوشمند، کنترل و مدیریت، مبتنی بر فناوری رایانه و شبکه انجام گرفته و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند م باشد ( آموزش وپرورش تهران، 1384).
نقاط قوت: منظور از قوت در سازمان، وجود منابع، مهارتها، تواناییها یا مزیتهای مرتبط با نیازهای سازمان است که سازمان سعی در تأمین آنها دارد و یا انتظار خدمت از آن میرود (رابینسون، 1996). به عبارت دیگر قوتها عواملی هستند که نسبت به گذشته سازمان یا نسبت به رقبای آن در حال حاضر برای سازمان مزیت به حساب می آیند . قوتها شامل مهارت ها و تواناییها است که سازمان را قادر می سازد تا استراتژیهای خود را به درستی و به خوبی طراحی و اجرا کند (اعرابی و همکاران ،1389).
نقاط ضعف: ضعف سازمانی، محدودیت، کمبود یا نارسایی در منابع، مهارتها و تواناییهایی است که عملکرد موفق سازمان را با خطر مواجه میسازد و برای دستیابی به هدف غایی، باید اصطلاح شود( کافمن و هرمن، 1382).
فرصتها: هر نوع شرایط، موقعیت و یا حالتی که امکان پیشرفت، توسعه و موفقیت سازمان را افزایش دهد دسترسی به اهداف را آسانتر سازد و در نهایت کارایی و اثربخشی سازمان را در پی داشته باشد(رابینسون، 1996).
تهدیدها: تهدید نقطه مقابل فرصت است و آگاهی از تهدیدها امکان بقا و کاهش سازمان را موجب میشود با کشف تهدیدهای موجود در محیط میتوان از آن پرهیز کرد یا تأثیر منفی آن را کاهش داد(کافمن و هرمن، 1380).
1-6-2. تعاریف عملیاتی مفاهیم
نقاط قوت: منظور از نقاط قوت در این پژوهش عواملی مانند: امکان استفاده از روشهای متنوع یادگیری، آسان تر شدن فهم مطالب درسی برای دانش آموزان،کاربردی تر شدن فرایند مطالب درسی برای دانش آموزان، آسان تر شدن فرایند تدریس و آموزش برای معلمین، افزایش مشارکت والدین در جریان امور آموزشی فرزندان وغیره که از گویه های 1 تا 12 پرسشنامه این پژوهش را شامل میشوند.
درباره این سایت